Tottenham på 14:e plats i The Deloitte Football Money League

Det brittiska revisions- och konsultföretaget Deloitte presenterar sedan åtta år tillbaka årligen en lista på de fotbollsklubbar som tjänast mest pengar under den gångna säsongen. I listan för säsongen 03/04 hamnade Tottenham på 14:e plats.

The Deloitte Football Money League är en lista som baseras på en rad olika faktorer som till exempel souvenirförsäljning, sponsorpengar, publikintäkter, pengar från tevebolag. Däremot tas inte spelarförsäljningar med i beräkningarna. Alla intäkter har sedan delats in i tre kategorier: intäkter för sändningsrättigheter (pengar från teve och radiobolag), intäkter från matchdagar (försäljning av säsongskort och vanliga matchbiljetter) samt kommersiella intäkter (främst pengar från sponsorer och souvenirförsäljning).

Likt alla tidigare år som listan har presenterats toppar Manchester United listan. Denna gång tjänade de hisnande 171,5 miljoner pund, vilket visserligen är aningen mindre än säsongen innan, men ändå dryga 15 miljoner pund före tvåan Real Madrid, som ligger på 156,3 miljoner pund. Sedan följer de flesta av de riktiga jättarna, bla Milan, Juventus och Barcelona samt de stora brittiska klubbarna, innan man på 14:e plats hittar Tottenham Hotspur.

(Se den första länken för hela listan)

Tottenham drog in 66,3 miljoner pund (eller dryga 100 miljoner euro för den som vill röra sig med jämna tal) förra säsongen. Dessa inkomster fördelades relativt jämnt på de tre parametrarna. 36 % (23,9 M£) av inkomsterna kom från sändningsrättigheter, intäkterna från matchdagar stod för 30 % (19,8 M£) medan de kommersiella intäkterna bidrog med resterande 34 % (22,6 M£). Detta kan jämföras med Milan som (i samma ordning) hade 60 %, 13 % och 27 % eller Celtic som hade 23 %, 51 % och 26 %.

Med detta som grund kan man konstatera att Tottenham har en bra grund (både supporter- och sponsormässigt) att stå på i jakten på Europaspel och, kanske om något år redan, titlar. Å andra sidan måste man även tänka på vad som kan hända med denna grund om Tottenhams harvande i ingenmansland fortsätter. Utan att vara pessimistisk, så kan en uppåtgående kurva snabbt vända och bli en nedåtgående sådan. Det får man inte glömma.

Men istället för att gräva ned sig över något som är högst hypotetiskt, så bör man se framåt. Om Tottenham lyckas kvalificera sig för Europaspel kontinuerligt, ökas intäkterna för sändningsrättigheter, klubben exponeras mer och drar till sig fler fans. Givet att detta sker så öppnas även möjligheter att locka till sig en annan supportergrupp – den köpstarka östasiatiska. Om laget blir populärt där kan man sälja oerhört många souvenirer (främst matchtröjor) och därmed öka sina inkomster markant.

Det är alltså lite upp till Tottenham om man kommer att fortsätta klättra på listan, eller om man snart kommer trilla ur den. Hur man än vrider och vänder på det så kommer allt fortfarande avgöras där det bör – på fotbollsplanen.

Sherman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.